پرش به محتوا

پیگتیل و پچ کورد و آداپتور فیبر نوری چیست

پیگتیل و پچ کورد و آداپتور فیبر نوری چیست

فیبر نوری برای بهره برداری نیاز به قطعات انتهایی اتصال دارد. این اتصالات شامل پیگتیل فییر نوری، پچ کورد فیبر نوری و آداپتور فیبر نوری می باشند.

پیگتیل فیبر نوری چیست

فیبر نوری در حالت عادی امکان اتصال به تجهیزات ارتباطی را ندارد و مانند سیم لخت می باشد. برای اینکه امکان اتصال فیبر به ادوات و تجهیزات ارتباطی را داشته باشیم نیاز به اتصالات متناسب با وسایل می باشد.

یکی از معمولترین روش های نصب اتصال بر روی تار فیبر نوری استفاده از پیگتیل می باشد. پیگتیل فیبر نوری تکه کوتاهی از فیبر می باشد که قطعه اتصال بر روی آن نصب است. فیبر پس از ورود به پچ پنل یا باکس های دیگر به پیگتیل فیوژن می شود و آماده بهره برداری می شود.

انتخاب نوع پیگتیل با توجه به نوع قطعه اتصال و نوع کابل و متراژ می باشد. انواع کانکتور های فیبر نوری شامل SC ، LC و FC می باشد.

پیگتیل فیبر نوری SC
پیگتیل فیبر نوری SC
پیگتیل فیبر نوری LC
پیگتیل فیبر نوری LC
پیگتیل فیبر نوری FC
پیگتیل فیبر نوری FC

آداپتور فیبر نوری چیست

پیگتیل فیبر نوری یک رشته تار نازک می باشد که به راحتی قابلیت شکستن دارد. به همین منظور قطعه اتصال فیبر می بایست در محلی محکم شود تا پچ کورد فیبر به آن متصل شود. این قطعه آداپتور فیبر نوری نام دارد.
در جلوی پچ پنل یا در محلی از باکس های انتهایی فیبر شکاف هایی وجود دارد که آداپتور ها در آن قرار می گیرد. قطعه اتصال پیگتیل از یک طرف وارد ان می شود و سر دیگر آن پچ کورد متصل می شود.

پچ کورد فیبر نوری

برای ارتباط بین پچ پنل یا باکس فیبر نوری و تجهیزات ارتباطی نیاز به کابل می باشد. این کابل پچ کورد فیبر نوری نام دارد. پچ کورد از یک طرف به پچ پنل فیبر نوری و از طرف دیگر به تجهیزات ارتباطی مانند ماژول فیبر یا مدیا کانورتر متصل می شود.

دو سر پچ کورد می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. انتخاب نوع پچ کورد بستگی به نوع اتصالات روی پچ پنل و دستگاهی که قرار است به آن متصل شود دارد.
نام گذاری پچ کورد فیبر نوری با توجه به نوع اتصال، متراژ و نوع کابل می باشد. برای مثال SC/LC 3M MM یعنی یک سر آن SC و سر دیگر آن LC است. سه متری و از نوع مالتی مود می باشد.

آداپتور فیبر نوری
آداپتور فیبر نوری
پچ کورد فیبر نوری
پچ کورد فیبر نوری